Aspasia Nasopoulou: “We zijn verheugd met de uitnodiging om in Den Haag te spelen.”

Componist en pianist Aspasia Nasopoulou is artistiek leider van Orkest De Ereprijs, hét nieuwemuziekensemble in het oosten. Tijdens Festival Dag in de Branding presenteert het ensemble zes recente stukken uit het Ereprijs-repertoire, geselecteerd in samenwerking met gastcurator Jan-Peter de Graaff. Aspasia: “Voor Festival Dag in de Branding hebben we een speciale spanningsboog samengesteld, waarbinnen we een aantal stukken in het zonnetje zetten.”

Hoe is het voor Orkest de Ereprijs om tijdens Festival Dag in de Branding op te treden?
‘Heel welkom, we zijn verheugd met de uitnodiging. De Ereprijs is het nieuwemuziekensemble voor het oosten van het land, en we spelen niet vaak in Den Haag. Het festival staat voor dingen waar wij ook voor staan: nieuwe muziek, een pluralistisch uitgangspunt, uiteenlopende esthetica’s. Het past dus goed.’

De saxofoon loopt als een rode draad door deze festivaleditie, maar dat is voor Orkest de Ereprijs niets nieuws, toch?
‘Klopt, wij hebben standaard twee saxen in onze bezetting. Ze spelen in alle stukken op het programma en ze zijn allebei heel aanwezig, kan ik je beloven! Het meest geldt dat nog wel voor het werk van Pete Harden, dat een nadrukkelijk saxofoonmoment heeft: Erik-Jan de With speelt een lijn die onmiddellijk in je hoofd blijft zitten. Wij doen veel educatieprojecten en treden dan op op middelbare scholen, daar hebben we Petes stuk vaak gespeeld en het werkte altijd erg goed.’

Wat gaan jullie hier spelen?
‘Het concert is een bloemlezing uit de stukken die afgelopen tijd voor ons gecomponeerd zijn. Ik noem het liever geen ‘best of’, want álle componisten waarmee we werken zijn geweldig. Maar voor Festival Dag in de Branding hebben we een speciale spanningsboog samengesteld, waarbinnen we een aantal stukken in het zonnetje zetten. De ene helft is geschreven voor de serie ‘Aardlek: urgent matters’, waarin we rond actuele thema’s een dialoog creëren tussen componisten en gasten uit andere disciplines. Dat zijn de stukken van Jesse Broekman, Thanakarn Schofield en Seung-Won Oh. De andere helft komt uit de Museumtour die we vorig jaar hebben gedaan: zes componisten kozen een object uit de vaste collectie van een museum en schreven daar nieuwe muziek bij. We hebben die zes stukken in alle zes musea gespeeld, van het Kröller Müller tot Kasteel Huis Bergh, heel bijzonder was dat. In Den Haag doen we de stukken van Vanessa Lann, Wilbert Bulsink en Pete Harden.’

Hebben de zes composities een gemene deler?
‘We hadden het net over de saxofoon, maar alle instrumenten werken heel hard in dit programma. Dat is eigenlijk een interessante overeenkomst tussen de stukken: niemand verdwijnt in de achtergrond, deze componisten schrijven allemaal voor het héle ensemble. Dat sluit mooi aan bij het uitgangspunt van De Ereprijs dat alle instrumenten gelijkwaardig zijn. Verder is het een interessante mix geworden. Ieder stuk is ontstaan in een heel specifieke context, in relatie tot een thema of een object, maar we merken dat het ook goed werkt om de composities door elkaar te plaatsen. En, heel belangrijk: alle werken zijn speciaal voor ons geschreven. We vinden het van groot belang om componisten en stukken aan ons te binden en om ze onderling te verbinden. Een programma als dit is ook een gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Sommige componisten komen elkaar zelden tegen, terwijl ontmoeting en uitwisseling cruciaal zijn voor een levendige muziekpraktijk.’

Orkest De Ereprijs speelt op 19 oktober om 19:00u in de Nieuwe Kerk. Info en kaarten.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten