Het mooiste wat kunst kan doen is de bezoeker, kijker of luisteraar een nieuwe beleving bieden, of het nu een nieuwe gedachte, een nieuwe klank, een nieuw beeld of een nieuwe ervaring is. In deze editie van Dag in de Branding presenteren verschillende generaties componisten een nieuwe kijk op vertrouwde muzikale aspecten. Het is helaas nog niet mogelijk om u live in de zalen te ontvangen, dus wij presenteren het programma in de online uitzending op woensdag 9 juni. U ziet fragmenten van de verschillende concerten, een interview met componist Meriç Artaç en we praten na afloop graag met u en de artiesten na via Zoom.
Trio XTRO geeft een nieuwe visie op alledaagse handelingen en voorwerpen. Meriç Artaç introduceert twee nieuwe personages uit haar opera Mr. Zanzun’s House of Characters, waarmee ze komend najaar haar residency bij Festival Dag in de Branding afrondt. Maxim Shalygin biedt een andere kijk op de cello. We maken kennis met een nieuw instrument: een futuristische installatie vervaardigd uit de traditionele cellomaterialen hout, paardenhaar en snaren. Speciaal voor de online uitzending maakte het New European Ensemble samen met componist Mikel Urquiza een muzikale impressie van Panorama Mesdag.