Eva Beunk: “Ik werd door het stuk gegrepen”
Op 10 april 2021 kijken we online terug naar de opera Rage d’Amours van Rob Zuidam uitgevoerd door het Residentie Orkest in 2010, een van de hoogtepunten van Festival Dag in de Branding. We vroegen compositie student Eva Beunk (Koninklijk Conservatorium) om met een korte nieuwe compositie te reageren op het werk van Zuidam. Haar compositie Hysteria gaat online in première op 10 april. We stellen Eva aan u voor en gaan met haar in gesprek over deze opdracht en studeren in coronatijd.
Wie is Eva Beunk?
Eva (1999) woonde in Lobith tot ze voor haar Bachelor in Compositie naar Den Haag verhuisde. Haar droom was om de wereld te verbeteren door middel van muziek. Momenteel zit ze in het laatste jaar van de bachelor en krijgt ze les van grote namen als Calliope Tsoupaki en Peter Adriaansz. In haar recente projecten Op Wacht (een opera voor een fort, 33 hoorns en 3 zangers) en Klinkerweg (een coronaproof locatievoorstelling bij een oude steenfabriek) is de muziek speciaal gecreëerd voor de locatie. Publiek heeft een actieve rol en amateurs en professionele musici spelen samen muziek die geen enkele uitvoering precies hetzelfde klinkt, doordat de musici een zekere vrijheid hebben of zelfs het publiek keuzes over de muziek kan maken. In haar muziek zoekt Eva naar een soort directheid en simpelheid, ze houdt van de combinatie van muziek met andere vormen van kunst.
Hoe was het voor jou om deze opdracht voor Dag in de Branding te doen?
Ik was vanaf het begin super gefascineerd door het onderwerp. Ik kon me heel makkelijk verplaatsen in Johanna de Waanzinnige en de ideeën kwamen snel. Ik werd door het stuk gegrepen en kon bijna niet stoppen eraan te werken. Het was fijn om van tevoren te weten dat het online zou plaatsvinden zodat ik daar rekening mee kon houden met mijn ideeën.
Voor ik naar het conservatorium kwam deed ik altijd heel veel zelf. Ik maakte film bij mijn composities, schreef de teksten zelf en als het even kon speelde ik zelf mee op mijn trompet. Op het conservatorium wordt toch wel een beetje verwacht dat je je vooral op de muziek focust en de rest aan de experts op dat gebied overlaat. Dit stuk vraagt van me om het toch weer (bijna) allemaal zelf te doen, en ik ben erg blij dat ik dat nu, aan het einde van mijn studie weer een soort van heb teruggevonden. Het maken van de video samen met professioneel videomaker Davids Danoss is een ontzettend gave en leerzame ervaring. Voor die mogelijkheid ben ik Dag in de Branding erg dankbaar. Daarbij is het ook een heel gaaf idee dat mijn muziek te horen zal zijn op een festival dat al zoveel fantastische componisten geprogrammeerd heeft.
Wat vind je van de opera van Rob Zuidam?
Ik vond een aantal scènes erg aangrijpend. Het is super dramatisch en sommige van de klanken kruipen echt onder je huid. Ik vind het een erg mooi idee dat Johanna wordt gezongen door drie zangeressen.
Hoe is het studeren in coronatijd?
Ik mis de interactie en uitwisseling met andere studenten heel erg. Van de toevallige ontmoetingen, het napraten na concerten en de discussies in de foyer op school leerde ik voor corona net zoveel als van mijn lessen. Ik heb wel geluk dat ik druk ben met een aantal hele leuke projecten. In principe doe je het componeren zelf toch thuis, dus als je daar veel mee bezig bent, valt het iets minder op dat je in een lockdown zit. Wel vind ik het erg jammer dat ik mijn bachelor niet kan afsluiten in het afstudeerfestival. Ik had het erg fijn gevonden om de reis die ik samen met mijn jaargenoten ben begonnen, ook gezamenlijk in de vorm van concerten kon afsluiten.
Waar zien we jou over 5 jaar?
Ik word erg gelukkig van het creëren van grote projecten waarbij veel mensen met een verschillende achtergrond samen muziek/kunst maken. Ik hoop dat ik daar komende tijd meer mee kan experimenteren door meer van het maakproces bij de muzikanten neer te leggen. Bijvoorbeeld door een muziekfilm te maken met een groep basisschoolkinderen. Of samen met een groep amateurmuzikanten muziek te schrijven die past bij een bepaalde locatie. Daarnaast hoop ik de komende jaren met zoveel mogelijk verschillende musici en makers samenwerkingen aan te gaan.
Hysteria van Eva Beunk is onderdeel van het online programma van Festival Dag in de Branding op 10 april om 20 uur. Kijk hier voor meer info en tickets.