Op vrijdag 12 en zaterdag 13 december vindt in en om het Paard van Troje het festival State-X New Forms plaats. Op zaterdag verzorgt Dag in de Branding daar een uitvoering van Raaijmakers’ Pianoforte.
Een zaterdag in 1960. Bij het Philips NatLab heerst een serene rust, want op zaterdag wordt er niet gewerkt. Een uitgelezen moment voor Dick Raaijmakers, technisch assistent in de studio voor elektronische muziek, om op zijn afdeling stiekem te gaan experimenteren. Raaijmakers wil nog nooit gehoorde geluiden opnemen. Misschien kan er – na wat manipulaties met band-recorders – wel mooie muziek mee gemaakt worden. Op zijn werkplek installeert de gedreven onderzoeker opnameapparatuur, graait hamers, tangen en schroevendraaiers bijeen en gaat als een razende tekeer op de snaren van de piano. Zijn inspanningen leveren de bijna vijf minuten durende compositie ‘Pianoforte’ op en die zaterdag wordt in het NatLab de ‘action music’ geboren.
“Als mijn baas mij bezig had gezien, had hij me voor gek verklaard.”
Pianoforte is typisch een overgangswerk in het oeuvre van Raaijmakers: het sluit een brug naar het concecptuele werk dat zo met zijn naam verbonden is geraakt. In Pianoforte staat niet het klinkend resultaat voorop maar het proces.